Žádný kopec není prudký… když máte elektrokolo

23. 12. 2019

Co na kolech na baterky všichni vidí? Podle čeho případně elektrokolo vybrat? Pokud tápete, přečtěte si náš článek a budete mít jasno.

úvodka (9)

V roce 2018 se v Česku prodalo na 50 000 elektrokol, o 25 % víc než rok předtím. A zájem Čechů o tento trend nepolevuje, naopak. Co na kolech na baterky všichni vidí? Podle čeho případně elektrokolo vybrat? Pokud tápete, přečtěte si náš článek a budete mít jasno.

Funíte si takhle do kopce, pot z vás leje, nohy bolí. Těšíte se, až konečně přejedete horizont a odpočinete si na rovince. A v tu chvíli kolem vás profrčí usměvavý starší pán, kterému jako by kolo šlapalo samo. To naštve, viďte. Pravdou je, že mu kolo nejspíš do kopce opravdu pomáhá.

Pro koho je vlastně elektrokolo?

Cyklisté 45+ mají elektrokola obzvlášť v oblibě. Díky elektromotoru zvládnete stejné trasy jako zamlada, a přitom neriskujete infarkt ani kolaps z vyčerpání. Radost z pohybu přitom zůstává. Kolo přece nešlape za vás, jen vám pomáhá. A záleží jen na vás, do jaké míry. Nálepka „pro důchodce a lenochy“ je ovšem zavádějící. Jízda na elektrokole osloví každého, kdo si nechce za každou cenu hrát na Petera Sagana a prostě si rád udělá výlet s rodinou. I na místa, kam by si na kole bez přídavného pohonu netroufl, třeba do Krkonoš nebo do Alp.

Tip: Pro cyklisty na elektrokolech vzniká potřebná infrastruktura už i v Česku. Podívejte se na mapu míst (hlavně hospod), kde vás nechají dobít si elektrokolo během zastávky na oběd. Super je elektrokolo i do města na cesty do práce.

Do kanceláře tak nepřijedete zpocení a nemusíte hned do sprchy. Na rozdíl od městských skútrů nepotřebujete řidičák, nevypouštíte emise a hlavně – s elektrokolem smíte na cyklostezky, kam je na motorce vjezd zakázán.

Jak elektrokolo funguje?

Od obyčejného kola se elektrokolo na první pohled liší jen nepatrně – má baterii, většinou připevněnou na rámu nebo nosiči. Ta váží několik kilo a bývá odnímatelná. Jakmile jste v cíli, kolo zamknete venku a s sebou si vezmete jen baterku, kterou nejlépe rovnou strčíte do nabíječky. Při jízdě šlapete, přehazujete a brzdíte tak, jak jste zvyklí. Motor vám pomáhá podle toho, na co se cítíte – nejdřív jenom trošku do kopce, a když už nemůžete, tak na maximum.

Ovládání asistence máte na „tachometru“ na řídítkách, kde vidíte také orientační dojezd. Když se baterie vybije úplně, a to se může stát, budete si to muset odšlapat poctivě všechno až domů. Není to nic hrozného, jen počítejte s tím, že kolo je kvůli motoru a hlavně baterii o něco těžší. Takže když se vám to stane, je lepší vracet se do údolí.

Víte, že… Elektrokola mají ze zákona omezenou rychlost. Motor zvyšuje výkon s intenzitou vašeho šlapání až do 25 km/h. Když chcete jet rychleji, musíte na to šlápnout vlastní silou nebo si počkat na sešup z kopečka.

Častá otázka zájemců o elektrokolo je: „Kolik kilometrů ujedu, než se to vybije?“ Jenže bohužel, dojezd se nedá určit jednoznačně. Záleží na kapacitě baterie, hmotnosti jezdce, terénu a převýšení, zvolené asistence motoru atd. Na všech těchto faktorech záleží, jestli ujedete jen 40 nebo i 200 km.

Podle čeho elektrokolo vybírat?

  1. Rozpočet – Odborníci se shodují, že cena uspokojivých elektrokol v dnešní době začíná zhruba na 20 000 Kč. Levnější modely jsou pro opravdu nenáročné cyklisty, značková elektrokola do přírody se spolehlivými komponenty pak stojí kolem 45 000 Kč.
  2. Využití – Na cesty do práce se víc hodí městské kolo (jsou i skládací). Oproti sportovním modelům jsou levnější a klidná jízda ve vzpřímeném posedu je pohodlná. U kol do města se také snadněji sundává baterie. Treková nebo horská kola pak mívají lepší brzdy a přehazovačku, a jsou vhodnější na delší a náročnější výlety.
  3. Technické parametry – U elektrokol záleží na posazení motoru. Může být na zadním kole, žádanější je ale varianta s motorem uprostřed – kvůli efektivnímu využití energie a lepšímu vyvážení kola. Jak už jsme psali, informace o dojezdu berte s rezervou, hodně ale napoví kapacita baterie ve Wh.

Do města a na „vyblbnutí“ Zkuste elektrokoloběžku nebo jednokolku

Na cestování po městě může být kolo přeci jen nepraktické, zvlášť pokud nehodláte ujet desítky kilometrů denně a radši občas popojedete metrem nebo tramvají. Na elektrický pohon existují různá více či méně bizarní (a zároveň nesmírně praktická) vozítka:

• Elektrokoloběžka – Před dvaceti lety vzaly města útokem skládací koloběžky, teď jsou na výsluní jejich elektrické nástupkyně. Slušnou elektrokoloběžku koupíte za plus minus 10 000 Kč, a když se vyhnete kopcům, ujedete na ní až 30 km.

• Elektrický skateboard – Vypadá jako něco mezi skateboardem a longboardem a seženete ho za zhruba 5 000 Kč. Vespod vozítka je baterka, takže není stavěné na ollie a grindování zábradlí. Abyste se ale svezli, nemusíte se odrážet ani držet náklaďáku.

• Hoverboard – Na létající hoverboard Martyho McFlye z Návratu do budoucnosti bohužel stále čekáme. Elektrická, gyroskopická verze z naší alternativní reality ale taky není špatná. Skateboard „nakolmo“ je super dárek pro děti za míň než 5 000 Kč. A lahůdka na závěr: Jednokolka (Segway Ninebot) Na opravdové jednokolce umějí jen cirkusáci a Večerníček, na elektrické od Segway Ninebot to díky gyroskopu zvládne každý. Je dokonale skladná, takže není problém s ní nastoupit i do nacpané tramvaje. Levnější model stojí přes 15 000 Kč, dražší modely zvládnou dokonce i terén. Zaujala vás vozítka na elektrický pohon? Prohlédněte si celou nabídku elektrokol a elektrických koloběžek a prohánějte se ve městě i v přírodě s menší námahou a o dost větší legrací!