Jak vybrat chytré sportovní hodinky: Zaměřte se na výdrž baterky i funkce

Spotřebiče

23. 11. 2021

Zorientovat se v záplavě chytrých hodinek může být někdy celkem oříšek. Možná vám není úplně jasné, jaký je rozdíl mezi chytrými hodinkami, fitness náramkem a sporttesterem.

Jak vybrat chytré hodinky

Poradíme, po čem sáhnout, když sháníte chytré sportovní hodinky, na co se zaměřit při výběru, jaké funkce se vám určitě budou hodit a jak je důležitá výdrž baterky.

Chytré hodinky, fitness náramky, sporttestery: Poznejte hlavní rozdíly

Smart hodinky nejčastěji dělíme do třech hlavních kategorií podle toho, k čemu jsou primárně určené. Proto je fajn si ještě před výběrem ujasnit, jak chcete chytré hodinky používat, co od nich čekáte a kolik do nich hodláte investovat peněz.

To jsou první kroky, který vám pomůžou se odpíchnout z místa a nasměrují vás správným směrem při výběru chytrých hodinek. Ne každý totiž potřebuje, aby mu na zápěstí blikaly notifikace, nebo hodinkami přijímal hovory. Pro někoho je zase analýza sportovního výkonu, stavu tréninku a hodnoty VO2 Max španělská vesnice a údaj, který nepotřebuje sledovat.

Někomu zase úplně stačí vést si jednoduchý denní přehled o počtu kroků a díky tomu se například snáz udržet v kondici.

Základní dělení chytrých hodinek

  • Smart watch – když se řeknou chytré hodinky vybaví se nám mezi prvními třeba ikonické Apple Watch nebo stylové Samsung Galaxy Watch, které se dají snadno spárovat s telefonem. Tyhle typy hodinek jsou přímo dělané na to, aby se staly ideálním doplňkem k chytrému telefonu. Některé modely smart watch vám umožní přijímat hovory, sledovat maily, poslouchat hudbu a také mít neustálý přehled o všech notifikacích. Kromě toho ale fungují skvěle i samy o sobě. Zaznamenají vám spánek i počet kroků. Jejich největší omezení je často ve výdrži baterky, která se s klasickými sporttestery nedá úplně srovnávat. Často vyžadují nabíjení téměř každý den. Takže pokud hledáte parťáka hlavně na sport a outdoorové aktivity, kde musíte zůstat dlouho bez nabíječky, klasické chytré hodinky vás spíš neokouzlí.
  • Fitness náramky – tahle šikovná a velmi kompaktní zařízení jsou ideálním mezikrokem, pokud nepotřebujete využívat všechny pokročilé funkce chytrých hodinek a zároveň nemáte takové sportovní ambice, abyste investovali do pořádného sporttesteru. Jsou skvělou volbou pro všechny, kdo chtějí mít přehled o svých základních pohybových aktivitách jako je třeba počet kroků. Zároveň po nich spíš sáhnou všichni, kdo si nepotřebují vést žádné složité záznamy nebo vyhodnocovat své výkony. Jejich největší výhodou je nízká cena. Nejlevnější fitness náramky seženete už od 200 Kč. Pokud si tedy chcete jen vyzkoušet nějaké základní funkce a nechcete nebo nemůžete do chytrých hodinek investovat víc peněz, jsou takové fitness náramky na začátek ideální.
  • Sporttestery – tady už se dostáváme do tzv. vyšší dívčí v chytrých hodinkách. Jsou primárně určené pro všechny, kdo to se sledováním své sportovní aktivity myslí opravdu vážně. Sporttestery jsou totiž naprosto ideální pro sledování všech sportovních aktivit, zaznamenávání tréninků a výkonů. Můžete si díky nim sestavit a optimalizovat tréninkové plány. Díky jednoduché synchronizaci s chytrým telefonem získáte v aplikaci detailní přehledy o denním počtu kroků, době spánku i míře stresu.

Pojďme se právě na sportovní hodinky a jejich parametry při výběru podívat víc zblízka.

Jak vybrat chytré hodinky

Chytré sportovní hodinky – sporttestery: Jaké parametry sledovat

Nároky na sportovní hodinky už jsou trochu vyšší než v případě třeba základního fitness náramku. Proto si před výběrem projděte jejich základní parametry. Získáte tak větší jistotu, že vám vybrané hodinky nabídnou přesně to, co od nich čekáte.

  • Výdrž baterky – zatímco některé modely chytrých hodinek musíte nabíjet prakticky denně, výhodou sporttesterů je právě dlouhá výdrž baterky. A když říkáme dlouhá, tak tím myslíme nejen v řádu několika dní, ale i týdnů. Některé modely sportovních hodinek Garmin můžete přepnout do úsporného módu a hodinky bez nabíječky vydrží klidně třicet dní. Extrémně dlouhá výdrž je pak výsadou hlavně modelové řady Garmin Fénix nebo Enduro. Dlouho výdrž nabízí i při zapnuté aktivitě, kde používáte všechny senzory jako je měření tepu, propojení s telefonem nebo třeba zaznamenávání trasy přes GPS. Úplně bez problému vám vydrží v plném chodu i při ultramaratonu. Další výhodou je možnost pro každou aktivitu nastavit si vlastní režim napájení.
  • Hmotnost hodinek – zvlášť při delší aktivitě nechcete na zápěstí tahat příliš velkou zátěž. Sice se to nezdá, ale robustní a těžší hodinky můžou po několika hodinách nošení působit trošku nepohodlně. Třeba hodinky Garmin Forerunner vynikají právě velmi nízkou hmotností jen kolem 30 gramů. Mezi lehčí modely patří třeba i sportovní hodinky Polar.
  • Odolnost sklíčka – dneska už speciálně tvrzené a velmi odolné sklíčko Gorilla Glass patří k běžnému standardu většiny sportovních hodinek. Odolnost sklíčka se na první pohled nezdá jako stěžejní parametr, ale opak je pravdou. Snadno se totiž může stát, že někde rukou narazíte, spadnete nebo o něco zavadíte a rozbité sklíčko řešit nechcete. Některé modely jsou vybavené ještě pevnějším safírovým sklíčkem. Je odolnější hlavně proti poškrábání a většinou ho najdete na dražších modelech sportovních hodinek. Pokud trávíte hodně času při outdoorových aktivitách nebo třeba lezete po skalách, pak se určitě co nejodolnější sklíčko vyplatí pořídit.
  • Vodotěsnost – většinu sportovních hodinek využijete úplně v pohodě také na plavání. A to jak v bazénu, tak v otevřené vodě. Voděodolnost hodinek se udává v atmosférách (ATM) a nejčastěji narazíte na odolnost 10 ATM, což odpovídá zhruba 100 metrům vodního sloupce. Na běžný plavecký trénink vám taková odolnost stačí.
  • Kompatibilita s OS – poměrně důležitý parametr, pokud chcete sportovní hodinky spárovat s mobilním telefonem. Většina chytrých sportovních hodinek je kompatibilní s operačními systémy iOS i s Androidem. Mají speciální aplikace, kde vidíte všechen svůj progres i veškeré aktivity. Najdete tam také nejrůznější statistiky a přehledy.
  • Zabudované senzory – základními senzory, které by měly sportovní hodinky mít ve své výbavě jsou určitě akcelerometr, navigační systémy GSP, Galileo nebo Glonass a měření tepové frekvence. Díky akcelerometru hodinky poznají, že se hýbete, jakým způsobem a jak rychle. Navigační systémy vám zase zaznamenají trasu nebo na mapě ukážou, kde jste. A senzory na měření tepové frekvence zkontrolují a vyhodnotí, v jakých pásmech tepové frekvence se při sportovní aktivitě pohybujete. To vám může opět pomoct při optimalizaci tréninku.

Jak vybrat chytré hodinky

Jaké funkce nabízí chytré sportovní hodinky

Chystáte se uběhnout půlmaraton nebo maraton? Právě sporttestery vám můžou sloužit jako skvělý parťák při dosažení vytouženého cíle.

Sestaví vám třeba základní běžecký trénink třeba právě na bezproblémové uběhnutí maratonu. Kromě toho si díky nim můžete vést podrobné záznamy o všech svých sportovních aktivitách. Získáte přehled o tom, jak často cvičíte a jakým aktivitám se nejvíce věnujete.

Některé sportovní hodinky vám zaznamenají a vyhodnotí přibližně i hodnotu VO2 Max, která vám dá základní přehled o vaší fyzické kondici. Tenhle ukazatel měří třeba sportovní hodinky Garmin.

Hodnota VO2 Max ukazuje maximální množství kyslíku, které tělo využije během jedné minuty sportovní aktivity. Hodnota, kterou pak na hodinkách vidíte, udává kolik mililitrů kyslíku spotřebujete za minutu na jeden kilogram své hmotnosti. Čím vyšší číslo na hodinkách vidíte, tím lepší kondici máte Tenhle ukazatel vám může pomoct právě u vytrvalostních disciplín jako je běh na delší tratě.

Jak vybrat sportovní hodinky

Jaké další funkce byste měli od sportovních hodinek chtít?

  • Denní přehled počtu kroků – základní funkce všech chytrých hodinek, která nechybí ani ve sporttesterech. Za minimální zdravý počet se považuje přibližně 10 000 kroků denně. Může se to zdá jako velké číslo, ale zkuste místo jízdy výtahem jít vždy po schodech. Při sedavém zaměstnání si dejte každou hodinu menší pauzu a chvilku pochodujte. Zkuste třeba vystoupit o zastávku dál a zbytek dojít pěšky. Maličkosti, které vám snadno počet kroků za den navýší.
  • Počet spálených kalorií – pokud je vaším cílem nejen zdravý pohyb, ale třeba i shození pár kil, tenhle údaje se vám může hodit. Jedná se o přibližnou hodnotu spálených kalorií (kcal), kterou hodinky odhadnou podle zadané výšky a váhy a vykonaných aktivit.
  • Monitoring spánku – žádný trénink nebude efektivní bez dostatečného odpočinku. Proto je tohle užitečná funkce, která sleduje, jestli dostatečně dlouho a kvalitně spíte. Některé hodinky vám také vyhodnotí tzv. spánkové skóre. Mezi náročnými tréninky nezapomínejte na adekvátní pauzy. Protože regenerace je stejně důležitá jako samotná aktivita.
  • Menstruační cyklus – skvělá funkce pro všechny, kdo si na hodinkách chtějí také sledovat svůj cyklus. V některých fázích je totiž tělo připravené na větší zátěž, jindy si ale naopak říká o více odpočinku a jen lehčí trénink. Součástí mobilní aplikace jsou pak také různá doporučení a možnost zapsat si symptomy a udělat si lepší přehled o cyklu pro následující měsíce.

Dotykový displej nebo ovládání tlačítky

Proč má většina chytrých hodinek dotykový displej, ale doménou sporttesterů a sportovních hodinek jsou tlačítka?

Představte si, že jste v zimě na lyžích nebo na horské túře a potřebujete hodinky ovládat. Budete kvůli tomu chtít sundávat rukavice a ťukat ztuhlou rukou na malinkém displeji hodinek? Nejspíš ne.

Při sportu, a hlavně v outdooru nebo třeba i ve vodě, je ovládání tlačítky mnohem pohodlnější a praktičtější.

A právě z těchto důvodů najdete většinu sporttesterů spíše vybavené ovládacími tlačítky než dotykovým displejem. 

Pro někoho to může být ve světě dotykových displejů trošku „retro“ nebo krok zpět. Ale jakmile zjistíte, že je to opravdu jednoduché a intuitivní, nepřijde vám to jako žádný problém.

Jak vybrat chytré hodinky

Jak spárovat chytré hodinky s telefonem

Abyste si užili všechny funkce sportovních chytrých hodinek opravdu naplno, stačí je spárovat s aplikací v chytrém telefonu. Po stažení aplikace se ujistěte, že máte v mobilu zapnutou funkci Bluetooth. Přes tu totiž hodinky s mobilem komunikují.

Při prvním párování po vás mohou hodinky chtít zadat bezpečnostní kód, který se objeví na vašem mobilu (nebo naopak na hodinkách).
Při každém dalším spojení se pak hodinky k mobilu připojí už automaticky.

V případě, že necháte Bluetooth v mobilu zapnutý po celou dobu, hodinky budou s aplikací neustále komunikovat a v reálném času aktualizovat všechny údaje jako počet kroků, míra stresu, počet spálených kalorií, tepovou frekvenci a další funkce. To může znamenat trošku větší zátěž pro baterku. Pokud chcete baterce v mobilu ulehčit, můžete údaje synchronizovat například až po aktivitě.

Teď už víte, na co se při výběru zaměřit. Prozkoumejte celou nabídku chytrých hodinek a vyberte si přesně takové, které vám pomohou na cestě za lepším zdravím a kondicí.

 

Mohlo by vás zajímat