God of War: RAGNARÖK, absolutní pecka, která vás zvedne ze židle

Gaming

30. 1. 2023

Jeden z nejočekávanějších herních titulů a druhá nejlépe hodnocená hra roku 2022 – i takovými tituly se už pyšní God of War s podtitulem Ragnarök. Obrovská očekávání je často těžké ustát, přesto je Ragnarök dokonce dalece předčil. Zapněte si pásy, tohle bude pořádná jízda.

Recenze God of War Ragnarok

Bůh války, ledu a ohně

Šest. Přesně tolik ocenění, včetně toho za nejlepší akční adventuru, si God of War: Ragnarök odnesl z The Game Awards. A zcela zaslouženě! Kratos nám trochu zestárnul a Arteus povyrostl ve vzdorujícího teenagera, plynulost hry to ale rozhodně nebrzdí. Naopak – drama vztahu mezi otcem a synem úspěšně graduje a nechá rozvinout velmi silný příběh.

Než se do něj pustíte, v herním menu si můžete před zahájením hry pustit krátké shrnutí událostí předchozího dílu. Pokud jste ho nehráli, sestříhané střípky vzpomínek vám v hlavě pravděpodobně udělají pouze ještě větší guláš. Proto vám doporučuju si před Ragnarökem buď předchozí díl zahrát, nebo alespoň zjistit, co se v něm událo. Ragnarök na něj totiž plynule navazuje a jednotlivé postavy si s sebou nesou i důsledky svých akcí z předchozích událostí.

Recenze od of War: Ragnarok

Hloubku najdete v příběhu i jeho zpracování

Vývojáři nic nepodcenili a výsledkem je skutečně komplexní hra, která spojuje skvělý příběh, hlubokou motivaci, promyšlený svět, úchvatnou grafiku, vyváženou akci, dramatický projev, dobrou práci s kamerou a přesvědčivé cut scény, které působí jako film. Všechno dohromady dává tak krásně smysl, až se bojím, že mi další hry už nebudou stačit.

Velký podíl na tomto výsledku mají propracované postavy a jejich emoce, které vás vtáhnou to příběhu. Traumatická historie Krata se odráží v jeho hlase a všem, co dělá. Stejnou hloubku a péči ale dostaly i další postavy, jejichž výkony jsou působivě přesvědčivé – postavy staré i nové, spojenci i protivníci.

Díky tomu se do nich dokážete snadno vcítit a pochopit motivaci každého z nich, což hře i příběhu dává další punc a rozměr. Přesto pro mě bylo zvláštní po delší době vidět Thora, který nevypadá jako Chris Hemsworth. 

God of War ale není jen vážným dramatem. Hlášky a komentáře Mimira a další drobné perličky už tak velmi povedený příběh a dialogy ještě vyšperkovávají a dělají ho přístupnějším a uvěřitelnějším.

Recenze od of War: Ragnarok

Přes to všechno musím přiznat, že mi ze začátku trvalo se do hry dostat. Úvod byl zdlouhavý, příběh roztroušený a nejasný a v zasněženém lese na mě na každém rohu absolutně nahodile skákali různí nepřátelé bez špetky vysvětlení či pochopení. Takže jsem měla pocit, že je máte v cestě jen proto, aby tam nějací nepřátelé byli, což mi chuť do boje úplně neposílilo.

Když pak celé věky sledujete unaveného Krata, jak si lehá do postele, a najednou se vše změní v rychlou scénu, boj a příval informací, působí hra poněkud nevyváženě. Po úvodní zmatené fázi ale God of War konečně ukázal, co v něm vězí. Za vaši trpělivost se vám totiž odmění tak famózním zážitkem, že nebudete chtít odložit svůj DualSense ovladač. To vám garantuju.

God of War: Ragnarök frčí jako čerstvě nabroušené ostří

Co se provedení týče, jedná se o velmi dobře zpracovanou koridorovku. Hra vám dá dostatek prostoru, abyste si jednotlivé lokace pořádně prozkoumali (a že je vždy co objevovat), a přitom se necítíte přetížení nekončícím množství možností, kterým vás mohou někdy přidusit obrovské otevřené herní světy s nekonečnou mapou. Na rozdíl od takového A Plague Tale: Requiem ale nemáte pocit, že je hra příliš lineární, tahá za nitky a nedá vám vůbec na výběr. V God of War jednoduše máte volnosti tak akorát, což vnímám jako jedno velké (VELKÉ!) plus.

Recenze od of War: Ragnarok

Grafické zpracování je naprosto famózní a po technické stránce vše šlape jak hodinky. A to jsem si myslela, že Horizon Forbidden West už letos jen tak něco nepřekoná. Bugy a glitche abyste pohledali, scenérie působí neuvěřitelně a hra vás snad až příliš jednoduše vtahuje do jednotlivých světů. Zmíněný Horizon snad jen trochu lépe pracoval s horizontem, který lokacím dodal ještě větší hloubku, přesto je God of War i v režimu výkonu nádhernou, nápaditou a do detailu propracovanou hrou.

To pravé uspokojení ale přichází ve chvíli, kdy si všimnete, jak lehce a jednoduše se postavy ovládají a pohybují. Pohyby Krata jsou plynulé a přirozené, až se zdá, že se místo na hru koukáte na hrané video. Žádné trhané, ploché a robotické pohyby! Už tak skvělý technický základ tvůrci posunuli zas o kousek dál a je to vidět.

Boj s bohem války? Boží

Co by byl bůh války bez pořádného boje! A Ragnarök svému údělu rozhodně dostál. Herních obtížností máte na výběr 5 a pokud nejste vycvičený e-sportovec, na té nejvyšší bych při prvním průchodu hrou nezačínala. Alespoň ne v případě, že se nevyžíváte v utrpení náročných souls her (pokud o nich chcete vědět více, mrkněte na naši recenzi Elden Ring).

Recenze od of War: Ragnarok

Bojový systém dávno není o slepém mačkání tlačítek. Techniky jsou příjemně vyvážené a ten, kdo v Santa Monica studiu vymyslel vrhání sekyrou, by měl dostat prémie. Ten uspokojující pocit, když svého nepřítele na dálku přepůlíte ve dví (nebo hodíte sekyru do gejzíru, abyste ho zmrazili a mohli přejít suchou nohou) a pak si sekyru jediným ťuknutím poslušně přivoláte zpět, je k nezaplacení. Sekyru pak budete házet na spoustu věcí, ale pořád stejně nadšeně (alespoň mě to pořád ještě neomrzelo).

Jak se s postupem hry v bojích zlepšujete, rozhodně se neděje, že by byly větší flákačka a dávačka. Spolu s vámi sílí i vaši nepřátelé a navíc se vám odemknou nové dovednosti a taktiky boje. A až se je naučíte a potrénujete, budete zkoumat ideální kombíčka, kterými své nepřátele vyřadíte z provozu.

Ze začátku jsem se častěji vracela do menu, abych si připomněla, jakými povely vyvoláte který pohyb či co triggeruje konkrétní akci. A byť pro mě souboje nejsou ve hrách tím hlavním, přistihla jsem se, že s God of War: Ragnarök si je vyloženě užívám. Jsou totiž fakt chytré a nepůsobí příliš repetitivně, takže je každý boj trochu jiný. Bavil mě i přechod mezi bojem se sekyrou a čepelemi s ohnivým „řetězem“. Rozhodně je fajn mít ještě v zádech parťáka, který střílí šípy a umí se prát i zblízka.

Stejně jako celá hra, i souboje plynule odsýpají, takže víte, že když dostanete nakládačku, můžete si za to sami (na žádný bug či špatný výkon to holt nesvedete).

Ze stromů schopností a upgradů se vám možná zatočí hlava

Svět God of War je velmi komplexní a obsáhlý. Možností je tak spousta a zdá se, že neberou konce. Strom schopností máte zvlášť pro boj s ledovou sekyrou, ohnivými čepelemi i synátora Arteuse. Kromě toho se samozřejmě nabízí spousta vylepšení pro vaše zbraně, zbroj a další výbavu. A aby to nebylo tak jednoduché, budete k tomu kromě bodů a stříbrňáku muset vylootovat a vybojovat mnoho různého materiálu, který konkrétní upgrady vyžadují. To se může zdát trochu frustrující, ale rozhodně pak nemáte pocit, že by vám hra něco dala zadarmo, takže si každého úspěchu budete víc vážit.

Recenze od of War: Ragnarok

Závěrečné shrnutí

Hlavní příběh God of War: Ragnarök dohrajete zhruba za 25-30 hodin. Pokud jste průzkumníci, kteří prolézají každou možnou skulinku, touží získat co nejvíce trofejí, rádi se kochají nejdrobnějšími detaily a věnují se všem vedlejším questům, připravte si kolem 50 hodin času s God of War.

Hra je tak parádní, že se nebudete chtít vzdát jediné minuty. Určitě doporučuju nepřeskakovat vedlejší questy a užít si prozkoumávání všech zákoutí herní mapy, která vám má dost co nabídnout.

Vše běží hladce a pohyby Kratose jsou tak vyladěné, že jeho pohyb působí maximálně přirozeně – ať už právě lezete po skále, nebo po někom vrháte sekyru. Poté, co opustíte zasněžený les a spatříte teplejší, barevnější lokace, se odehrává absolutní festival pro oči.

Vedle technické stránky God of War: Ragnarök rozhodně nezahálel ani v dalších oblastech, takže se můžete těšit na strhující, pomalu se rozmotávající a příjemně plynoucí příběh s pořádnou porcí propracovaných charakterů jednotlivých postav i vyváženým a strhujícím bojovým systémem, který sem tam naředí klasické „hádanky“.

Klady

  • Skvělý příběh a propracované postavy
  • erfektní technické zpracování, přirozené a hladké pohyby posta
  • Nádherné lokace
  • Promyšlené a zábavné souboje i techniky boje
  • České rozhraní a titulky

Zápory

  • Pomalejší začátek
  • Shrnutí předchozího dílu není dostatečné – doporučuji si zahrát či alespoň dohledat předcházející události

Kde hru God of War: Ragnarök seženete
 

God of War: Ragnarök na PS5

Set God of War: Ragnarök + konzole PS5

 

Mohlo by vás zajímat také: