Cyklonavigace: Proč je lepší než tachometr i chytrý mobil

Cyklonavigace: Proč je lepší než tachometr i chytrý mobil

  • 06. 07. 2020

Tachometrům a cyklocomputerům odzvonilo. Když už si přidělat na řídítka kola nějaký přístroj, tak jedině cyklonavigaci – kompaktní, odolnou s přehledným displejem. Přečtěte si, co všechno umí a proč si nevystačíte jen s mobilem

Cyklonavigace vypadá plus minus jako klasický tachometr, jen větší a s barevným displejem. Taky ukazuje, kolik km/h právě jedete a počítá vám ujetou vzdálenost, tím to ale teprve začíná. Kromě toho má v sobě i satelitní navigaci, výškoměr a další senzory, takže vám taky ukáže, kde jste, kudy máte jet, a zanalyzuje váš sportovní výkon. Je to ho ale ještě mnohem víc:

  • Kompatibilita – Pomocí bezdrátových technologií ANT+ a Bluetooth navigaci snadno propojíte se svým mobilem, hrudním pásem i přídavnými cyklosenzory rychlosti a kadence šlapání, které ještě zpřesňují data pro analýzu vaší jízdy.
  • Detekce nehody – Když zahučíte do příkopu a omdlíte, cyklonavigace propojená s vaším mobilem pošle nouzovou SMS vašemu partnerovi a ten pro vás buď přijede, případně rovnou zalarmuje záchranku.
  • Přesnost – Díky silné anténě cyklonavigace přesně změří rychlost a ujetou vzdálenost i tam, kde není GPS signál tak kvalitní. Například v hustém lese. Standardem je také vestavěný výškoměr pro měření převýšení.

Víte, že… Praotcem dnešních cyklonavigací je mechanický „cyclometr“, který uměl pomocí systému ozubených koleček počítat najeté míle. Jako první ho sestrojil Američan Curtis Veeder před více než 125 lety, v roce 1895.

Cyklonavigace vs. Smartphone, souboj na tři kola:

Kvalitní cyklonavigace stojí nějakou tu tisícovku a je hlavně pro ty, kteří to s cyklistikou myslí aspoň trochu vážně a ročně najezdí pár stovek kilometrů. Jestli na kole jezdíte do sámošky a do hospody, a to jenom v létě, když je hezky, investujte radši třeba do kvalitního zámku a přilby.

A samozřejmě, většinu funkcí cyklonavigace by zvládl i váš mobil. To ale vůbec neznamená, že jsou to vyhozené peníze. Stejně jako třeba čtečka elektronických knih – je to úzce specializovaný přístroj, který sice umí jen jednu věc, ale zato ji umí skvěle. Hlavně díky následujícím třem vlastnostem:

  1. Kompaktní velikost – Oproti běžným mobilům bývá cyklonavigace co do velikosti poloviční, nikde nevyčnívá a nepřekáží. Nic proti mobilům s úhlopříčkou 6 palců a víc, ale na řídítkách kola působí jako pěst na oko.
  2. Odolnost vůči pádům a počasí – Cyklonavigace vydrží bez další ochrany nenadálý deštík a nedejbože nějaký ten držkopád. Pokud se nechcete bát o svůj mobil, musíte k němu pořídit i robustní držák a takové většinou nevyhrávají ceny za design roku.
  3. Výdrž baterie – Ustojí váš mobil se zapnutým podsvíceným displejem a GPS celodenní biketrip? Pravděpodobně ne, to spíš „uvaříte“ baterku. A co když se pak budete potřebovat zavolat nebo hodit storýčko na Instáček.

Za nás je tedy ideální kombinace cyklonavigace na řídítkách propojená přes Bluetooth s mobilem v kapse nebo brašně. Jedinou nevýhodou takového řešení je cena. Slušný model Mio Cyclo 210 pořídíte za cca 3 a půl tisíce, zdaleka nejpopulárnější u našich zákazníků je Garmin Edge 530 PRO s předinstalovanými cyklomapami celé Evropy. Ten stojí 7 990 Kč (k 9.11. 2020).

Zajímavou alternativou jsou chytré hodinky

Abychom si rozuměli, nesnažíme se vám vnutit cyklonavigaci za každou cenu. Co třeba sportovní chytré hodinky? Ty jsou přece taky malé a odolné, a i když se jim toho na displej zase tolik nevejde, na ukazatel rychlosti a navigační směrovku to stačí.

Hodinky jako Garmin vívoactive 4 před jízdou jednoduše sundáte ze zápěstí a přicvaknete na držák na řídítkách. Odkud na ně uvidíte mnohem líp, než když vám zůstanou na ruce. Tyhle stroječky jsou na sport přímo dělané, takže se kamarádí jak se všemi sportovními aplikacemi, tak přídavnými senzory. Přečtěte si, co ještě umí chytré hodiny.

Přece jenom žádný další přístroj s displejem nechcete a opravdu vám stačí jen držák na mobil na řídítka? No tak jo, tady ho máte.